Hjem Prosjekter - Brandr Strategisk design på profilartikler
17. september 2019 | Av Tine
Strategisk design på profilartikler
Betydningen av god design i profilmanualer
Hensikten med en profilmanual er å skape tydelige retningslinjer som man skal forholde seg til. En profilmanual er bygd opp av bedriftens visjon og verdier – en videreføring av strategisk design som gir produktene tilhørighet og umiddelbar gjenkjennelse. Basert på dette blir det utviklet en visuell identitet som skal presentere bedriften utad. Jo grundigere en visuell identitet er, jo bedre.
Gode designelementer gir rom for kreativitet og variasjon. Dette gir grunnlag for implementering av den visuelle identitet på grunnelementer som brevark, visittkort, nettside, banner osv. Det samme gjelder profilartikler – bedriftens identitet skal også videreføres til disse – og det er her vi kommer inn i bildet. Det er vår oppgave å videreføre identiteten til bedriften på de profilartiklene de ønsker.
En innholdsrik visuell profil
Et godt utgangspunkt for gode profilartikler er en gjennomarbeidet profil med mange muligheter og klare retningslinjer. Dette hjelper oss på veien til å levere gode produkter som gir merverdi for kunden.
Vi mener at en gjennomarbeidet profilmanual skal ha en rekke designelementer, en tydelig og varierende fargepalett og klare retningslinjer for bruk av typografi. Dette gir rom for variasjon, men produktene vil fremdeles ha tilhørighet til hverandre. Produktene vi har levert til Hæhre viser hvorfor det er så viktig å ha en utarbeidet og innholdsrik visuell profil.
Variasjon og tilhørighet
Hæhres profil har gitt oss stort spillerom når det kommer til utforming av profilartiklene. Takket være deres varierte fargepalett har vi klart å levere fem typer godteri – og alle med eget design på emballasjen. Støtteelementer i form av illustrasjoner har gjort at emballasjedesignet på kortstokk, håndvarmer og notatblokk har fått et unikt særpreg.
Når det er sagt, så trenger ikke alle produkter være spekket av designelementer – på enkelte produkter holder det å kun benytte seg av bedriftens logo – dette har vi blant annet gjort på solbriller. Dette gjør vi når bedriftens identitet ikke skal være så i fokus, men at det heller skal være en diskré og nøytral logoplassering. En god profilmanual skal gi mulighet til å kunne levere både nøytrale og detaljerte profilartikler – det har vi klart å levere dette med utgangspunkt i Hæhres manual.
Et bredt utvalg av profilartikler
Med en kombinasjon av fargepalett, logo, typografi og støtteelementer har vi levert et bredt utvalg av profilartikler til Hæhre. Profilmanualen deres understreker verdien av en god visuell identitet. Det har vært en glede å levere profilartikler til Hæhre!
Tine
Tine løfter våre kunder med sitt grafiske blikk. Med nøyaktighet og grundighet, bidrar Tine til et helhetlig uttrykk på produktene vi leverer. Hennes styrke ligger i å knytte kundenes visuelle identitet sammen til en rød tråd i et produktsortiment. På fritiden vinner hun priser for kokebøkene hun designer.