Skal du fikse noe merch med logo, men usikker på hva og hvordan? Her er svarene:

Alt du trenger å vite om merch med logo

Skal du fikse noe merch med logo, men usikker på hva og hvordan? Her er svarene:

FILFORMATER OG FARGEVERDIER

Logoen din – hva trenger vi for å starte?

Når vi skal produsere profilartikler så ber vi alltid kunden om to ting – en vektorisert logo og pantonefarger. For mange er dette velkjente begreper, men slik er det ikke for alle. Her kommer en liten innføring i farger og filformater.

Hva er en vektorfil og hvorfor trenger vi det?

I en mediebank med logoer skal det ligge logofiler for ulik bruk. Jpeg, png og gif er typiske formater for bruk på digitale flater. Det vi trenger er trykkfiler, og da i filformater som er vektoriserte. Det at en fil er vektorisert betyr at den er bygget opp av vektorpunkter og ikke av piksler. Kort forklart så betyr det at denne filen kan produseres i hvilken som helst størrelse uten å miste kvalitet.

Vektor vs raster

Vektor vs. raster Vektor er objekter laget av linjer og kurver – dette bevarer detaljene. Raster er laget av piksler, og mister sitt detaljnivå ved forstørring.

For at en printer skal kunne gjenskape alle detaljene i en logo, så trenger man vektorfiler. Printeren følger linjene og kurvene i logoen og trykket får rene linjer og nøyaktige detaljer. Det samme gjelder ved brodering og gravering av logo.

filformater-01

Når vi ber om å få tilsendt logo som vektorfil eller trykkfil bør du altså lete etter en av disse filformatene:

  • .ai
  • .pdf
  • .eps

Og nå, litt om farger.

PANTONE – det universelle fargesystemet

pantone_bilde

I en visuell profil vil det i de fleste tilfeller finnes en fargepalett. Her står det ofte oppført flere ulike fargeverdier – og mange kan oppleve dette som forvirrende. Her kommer en enkel innføring i hvilke fargeverdier som skal brukes hvor;

  • Pantone – trykk
  • CMYK – trykk
  • RGB – digitale flater
  • HEX – web

Vi opererer for det meste med pantonefarger, og det er disse verdiene vi trenger fra våre kunder. Pantone er et unikt og universelt fargesystem som sikrer produksjon av helt korrekt farge. Når det er sagt, så vil også pantonefarger kunne oppleves noe ulikt avhengig av hva slags profilprodukt det er trykt på. Ulik trykkflate, underlag og tekstur kan skape variasjon i hvordan fargen oppleves. Fargen på en matt drikkeflaske vil kunne oppleves noe annerledes fra fargen på en blank notatbok, farger kan også fremstå annerledes på ulike tekstiler.

Til slutt litt om trykkmetode.

Digitaltrykk vs. Offsettrykk

Ved trykk er det vanlig å bruke digitaltrykk eller offsettrykk. Ved digitaltrykk brukes CMYK, og det er et 4-farget trykk. Primærfargene cyan, magenta, gul og sort brukes og blandes for å printe digitaltrykk – dette er den billigste trykkmetoden. Ulempen med denne trykkemetoden er at det kan være vanskelig å gjengi enkelte farger 100% – slik som pantone gjør.

Hovedforskjellen mellom trykking av CMYK og pantone er at CMYK blander fargene i digitaltrykket, mens pantone er ferdigblandede farger. Vi får ofte spørsmål om hvorfor det er dyrere å trykke med pantone, og hvorfor det er dyrere å bruke flere pantonefarger. Svaret er at siden pantone er ferdigblandede farger, så krever hver farge en egen plate i trykkpressen. Dette gjør at det blir en mer kostbar produksjon, men til gjengjeld får man en så korrekt fargegjengivelse som mulig.