1 FAGKUNNSKAP
I dag kan de fleste kjøpe profilartikler direkte fra produsent, enten fra Kina eller Europa. Da blir fagkunnskap stadig viktigere. Velg en leverandør som ikke bare er et fordyrende mellomledd, men som tilfører deg noe i form av kompetanse. Enten i form av produktkunnskap og nettverk, eller kommersiell forståelse.
2 MILJØHENSYN / SPORBARHET
Profilbransjen er en miljøsinke. Det har bl.a. sammenheng med en konservativ tankegang i bransjen og for lave krav fra kundene. Som innkjøper har du stor påvirkningskraft. Ved å velge en leverandør som bruker tid og ressurser på å tilby fremtidsrettede produkter, støtter du opp om en bransje som sårt trenger et spark bak. Valgene du gjør her bør være de samme som de du gjør til privat forbruk.
3 NYTENKING
Velg en leverandør som forstår at produktmedia kan være en viktig og relevant markedsføringskanal. De som lykkes best med profilartikler, er de som har en like klar plan på investeringene her som på andre poster av markedsføringsbudsjettet. Forvent at leverandøren holder deg oppdatert og er en pådriver til å tenke nytt. Markedsføring i 2018 er ikke det samme som for fem år siden. Det er ikke profilartikler heller.
4 UAVHENGIGHET
Din leverandør av profilartikler bør være uten bindinger til noen utvalgte underleverandører. Det sikrer deg spesialtilpassede produkter. Du finner heller ikke unike produkter for ditt behov hos leverandører som sitter på store lagre med varer de tilbyr alle. Leverandører som utelukkende jobber på prosjektbasis bør dessuten kunne tilby rimeligere produkter siden lagerhold koster penger.
5 NETTBUTIKK OG LOGISTIKK
Ikke alle har behov for et omfattende lager – og logistikksystem. Eller å integrere profilartikler i egen nettbutikk. Men det er lettere å skalere ned enn opp. Leverandører som behersker dette, er bedre rustet til å holde følge med deg de neste årene. Om dette ikke er et tema for deg i dag, kan det for bli det siden oppstart og driftskostnadene på en nettbutikk for de fleste er langt lavere enn å håndtere bestillinger internt.