Hvordan bygge employer brand med fysiske produkter?
Vi mener at bedrifter bør ha samme tilnærming til kjøp av merch som til andre markedsføringsinvesteringer....
28. november 2023 | Av Arild
– Det er lenge siden bedrifter kjøpte merch kun tiltenkt Holmenkollstafetten. Nå handler det ofte om hvordan produktene de velger kan bidra til å oppnå de større målene, for eksempel i arbeidet for å skape en aktiv arbeidsplass.
Ordene tilhører vår daglige leder Arild Hetle, og de kom raskt da jeg spurte han om hvilke utviklingstrekk han har sett hos bedrifter når de skal kjøpe profilartikler til sine ansatte de siste årene.
Han har et veldig godt poeng. Siden vi startet i bransjen for 20 år siden har vi sett at bedrifter i større grad bruker merch aktivt i arbeidet for å bygge og synliggjøre kulturen i selskapet. Tiden hvor de tenkte at «det skal bare brukes en gang, så det er godt nok» er i stor grad tilbakelagt.
– Mange ser det i en større sammenheng. Nå spør de seg selv om hvordan produktene de kjøper kan bli brukt i hverdagen, på neste teambuilding eller på kick-off etter sommeren. Det har blitt en viktig del av arbeidet for å bygge bedriftens merkevare som arbeidsgiver, forteller han.
Dette vet Arild bedre enn noen. Før han valgte å forfølge lidenskapen for fysiske produkter, arbeidet han med utviklingen av et digitalt rekrutteringsverktøy. Her fikk han oppleve behovene og utfordringene til HR-avdelingene i norske bedrifter.
– De som har et HR-ansvar har nok alltid følt på behovet for å skille seg ut og fremheve bedriftens verdier på måter som gir mening. Fysiske produkter er en god måte å gjøre det på, gitt at du gjør det riktig, presiserer han.
Lurer du på hva som er riktig og feil? Vi har skrevet om hvordan våre kunder bruker fysiske produkter til å bygge bedriftens merkevare som arbeidsgiver.
Vi mener at bedrifter bør ha samme tilnærming til kjøp av merch som til andre markedsføringsinvesteringer....
Det er utopisk å tenke seg at et fysisk produkt med logoen på skal skape en aktiv arbeidsplass på egen hånd. Derimot kan merch være med på å gjøre det enklere og mer attraktivt for de ansatte å bli mer aktive på arbeidsplassen eller etter endt arbeidstid.
– Kanskje er det den ene, gode t-skjorten som bidrar til at den ansatte kommer seg over dørstokkmila. Og om du planlegger å ha en skrittkonkurranse så blir det mye mer motiverende for de ansatte om du gir dem en enkel smartklokke for eksempel.
Uansett hva du velger, lønner det seg alltid å velge produkter som kan brukes i en aktiv situasjon. Men det vil aldri lønne seg å ta snarveier. De aller fleste av oss har mer enn nok av dårlig merch som tar opp plass i boden eller på loftet, om det ikke allerede ble med på det forrige lasset til gjenvinningsstasjonen.
– For meg handler det alltid om kvalitet, detaljer og godt håndverk. Dette blir spesielt viktig når du skal bruke merch for å støtte opp fysisk helse på arbeidsplassen. Et plagg med lav kvalitet som er ubehagelig å ha på seg, er lite flatterende og blir ødelagt etter et par vask, øker ikke motivasjonen for de ansatte til å bruke den.
Visste du at det er forskjellige skatteregler for innkjøp av treningstøy til ansatte, avhengig av hvor mange du kjøper til? Få med deg skattereglene før du bestemmer deg, så slipper du ubehagelige overraskelser.
Skatteregler for gaver til ansatte og kunder kan være vanskelig å forstå. Vi har samlet det viktigste du...
Arild blir veldig engasjert når han snakker om godt håndverk. Da han var liten satt han på farfarens skomakerverksted på Voss og fikk oppleve tradisjonell skomakerkunst på kloss hold. Han fikk også et par år på bakrommet i den historiske skoforretningen Hetle Sko – som fortsatt drives av hans tante den dag i dag.
– Detaljene og håndfølelsen som ligger i et godt produkt er vanskelig å beskrive med ord. Men når du står der og får håndtert det selv, så gir det et virkelig sterkt inntrykk. For meg er det ingen tvil om at fysiske produkter kan bevege mottakeren som digitale produkter aldri vil gjøre.
Arild forteller at han har vært på jakt etter de gode produktene i hele sitt liv, og at det var årsaken til at han valgte å starte Brandr i sin tid.
– Nå får jeg lov til å dra på skattejakt for å finne produkter som vil begeistre kundens målgruppe, sier han, betimelig over telefonen på vei hjem fra et leverandørbesøk.
Før jeg rekker å gi et anerkjennende «mhm», legger han til:
– Du finner godt håndverk i alle produktkategorier, vår jobb er å finne de leverandørene som er lidenskapelig opptatt av å levere kvalitet, og det er ofte hos de sterke merkevarene og lokale håndverksbedrifter.
Ett av de viktigste prinsippene våre er at produktene vi anbefaler skal være attraktive nok for å bli brukt. Ikke bare blir det et bærekraftig valg, men du vil også få mest ut av investeringen. Nøyaktig hvilket produkt som er riktig for ditt mål og målgruppe vil naturligvis variere, men som Arild forteller, handler det i bunn og grunn om stolthetsfølelsen.
– De fleste av våre kunder ønsker at de ansatte skal bli stolte av arbeidsplassen sin, og det kan handle om alt fra et godt arbeidsmiljø til verdiene bedriften representerer. Da må det være god kvalitet på det du kjøper.
Hva som er god kvalitet er ikke alltid like enkelt å gi et kort svar på, ettersom det er så mange faktorer som påvirker de ulike produktkategoriene. En tommelfingerregel er likevel å velge et produkt eller merkevare som mottakeren like gjerne kunne ha kjøpt i butikken selv.
– Et godt produkt legger grunnlaget for alt det andre som påvirker helhetsinntrykket, for eksempel fargevalg og logotering. Her er det mange som tenker at en diskré logo er best, men det trenger ikke være tilfellet. Det er gjerne slike detaljer som vi sparrer med kundene våre om, sier Arild før han løfter frem et viktig poeng:
– Du må legge til rette for at de ansatte ønsker å vise at de jobber hos deg. Om du ser at de ansatte har med seg din bedrift på treningsstudioet, på løpetur i skogen eller på en liten luftetur i lunsjpausen (eller på Svalbard, journ.anm.), så er det gode tegn på at du har gjort et riktig valg.
Da Swedish Match skulle finne treningsklær med logo, var følelser like viktig som den tekniske kvaliteten.
I vår verden er det slik at ingen situasjon er helt lik, og at de beste resultatene kommer når vi blir godt kjent. Men likevel er det alltid noen råd som er like gode uavhengig av situasjonen. Arild svarer raskt når han blir spurt om hva han vil anbefale bedrifter å gjøre:
Om du ønsker å vite mer om hvordan vi jobber med bedrifter som satser på employer branding, eller å lese våre beste råd, så har vi samlet mye inspirasjon på siden under. Og om du har lyst til å snakke godt håndverk med en likesinnet, så er Arild aldri vond å be.
– Hos oss er rådgivning og inspirasjon helt gratis. Det er fordi vi brenner for det vi gjør, og når vi får bli kjent med nye personer som er like opptatt av kvalitet som oss, så blir det alltid litt mer spennende å gå på jobb.
Arild bygger stein på stein sammen med sine kunder. Han er stødigheten selv som prosjektleder, og i hans kundeportefølje finner vi kunder som gjennom mange år har delt hans verdigrunnlag: Integritet og grundighet. Tålmodig Vålerenga-supporter.