Vi mener at bedrifter bør ha samme tilnærming til kjøp av merch som til andre markedsføringsinvesteringer. Det stiller krav til oss.

Hjem Aktuelt Hvordan bygge employer brand med fysiske produkter?

Hvordan bygge employer brand med fysiske produkter?

Employer branding er i vinden om dagen, og da er profilartikler en viktig markedsføringskanal. Husk å få med deg den enkle sjekklisten om hva du bør tenke på helt nederst i guiden!

Selv om employer branding kan oppleves som et buzzord, er det gode grunner til at så mange bedrifter er opptatt av temaet. I all enkelhet handler employer branding om å bygge og synliggjøre arbeidsgiver som merkevare mot eksisterende og potensielle arbeidstakere – arbeidstakere som i større grad enn tidligere vektlegger flere aspekter enn lønn og selvrealisering når de søker en ny jobb.

Vi opplever ofte at de som kommer til oss er usikre på om de er store nok til å lykkes med en satsing på employer branding. Størrelsen på bedriften har lite å si. Vi har flere eksempler på kunder vi har hjulpet med merch til sine 50 til 100 kvalitetsbevisste ansatte. Tilbakemeldingene er at de føler seg sett, og er stolte ambassadører for arbeidsplassen sin.

I utarbeidelsen av denne guiden har vi snakket med et utvalg av kundene våre som har valgt å satse på fysiske produkter som en del av deres arbeid for å tiltrekke seg - og beholde - ansatte. Hva er det de vektlegger, og hva er deres beste råd til andre som ønsker å lykkes med merch for å bygge intern stolthet og tiltrekke seg nye kollegaer?




Merch kan skape stolthet, glede, lidenskap, engasjement, inspirasjon, samhold og identitet


Alt handler om følelser

Fysiske produkter forteller en historie, og hva du velger å ha logoen din på skaper assosiasjoner og inntrykk hos alle som kommer i kontakt med produktene. Kvalitet bygger troverdighet. Den røde tråden i uttrykket skaper gjenkjennelseseffekt. Viktigst av alt er hva du klarer å skape av følelser med valget av produkter.

Merch kan skape stolthet, glede, lidenskap, engasjement, inspirasjon, samhold og identitet, uten at det trenger å utgjøre en betydelig del av budsjettet.

For to år siden leverte vi Osprey-sekker til en stor industribedrift på Østlandet. Året etter dukket en av de ansatte, som nå hadde blitt pensjonist, opp og lurte på om han kunne kjøpe en lik sekk med logo. Han hadde mistet den han fikk, men var så stolt over å bruke firmasekken sin.

Denne bedriften er et typisk eksempel på dem som lykkes i å skape følelser hos de ansatte med en relativt liten investering.




Samme prinsipp gjelder også når målgruppen er potensielle ansatte. Fra våre kunder som deltar på karrieredager hører vi oftere og oftere at studentene ønsker en emosjonell tilknytning til arbeidsplassen sin. Merch kan da være bindeleddet som kommuniserer verdier og visjoner, samtidig som det kan snakke til mottakerens følelser. Lykkes du med det, er det ingen tvil om at du vil etterlate et godt inntrykk.

treningstøy casper
Hva er vel bedre enn ansatte som er stolte av å bære bedriftens logo – også på privaten?
Foto: Karl Erik Olsen / Brandr

Ønsker du å styrke deres employer brand? Ta en prat med oss og finn ut hvordan!




La ikke en god anledning gå fra deg

Tradisjonelt har bedrifter kjøpt inn merch når de skal på messer, og gaver til de ansatte til jul og jubileer. Ikke rent sjeldent har ansvaret for alle innkjøp vært underlagt en markedsavdeling eller enkeltpersoner med markedsrelaterte arbeidsoppgaver.

De siste årene har vi opplevd en betydelig endring i hvem som handler og når. Nå ligger ansvaret i like stor grad hos HR som markedsavdelingen, og innkjøp blir gjort til flere anledninger:

  • Velkomstpakker til onboarding med formål om å gi en god start på arbeidsforholdet.
  • Spennende og relevante produkter før kick-offs for å bygge en god kultur.
  • Bærekraftig og kreativ merch til karrieredager for å skille seg ut fra de andre utstillerne.
  • Oppmerksomhetsskapende produkter for å markere en nylansering.

En av våre kunder har nylig tatt med seg de ansatte på en ukestur til Frankrike for arbeid og ferie, med formål om å få et enda sterkere samhold i bedriften. I forkant av turen hadde vi sammen laget en pakke av produkter som var relatert til selve turen, men som også kunne brukes i etterkant.

Da de ansatte ankom bostedet, fant de en kurv med lokale råvarer og utstyr som kunne brukes gjennom og etter oppholdet, i tillegg til de praktiske tingene som notatblokker og penner – alt med bedriftens profil, naturligvis.


Jo oftere noe brukes, jo flere eksponeringer får merkevaren.


Glem aldri bruksverdien

De av våre kunder som virkelig klarer å få mest mulig ut av investeringen, er de som velger produkter som har høy bruksverdi. Da handler det om å velge de produktene som treffer bredt, uavhengig av livsstil, smak og demografi.

Det er kanskje selvsagt hvorfor bruksverdi er et viktig parameter å måle merch på, men det er likevel verdt å presisere: Jo oftere noe brukes, jo flere eksponeringer får merkevaren. Det er et tydelig tegn på at du har klart å skape positive følelser med valget, og ikke minst er det et av de beste bærekraftstiltakene du kan gjøre.




Men hva er det egentlig som har høy bruksverdi? Selv om det finnes noen produktkategorier som favner bredt, handler det om å finne ut mest mulig om målgruppen din. Flere av våre kunder har et internt vareråd bestående av ansatte fra ulike avdelinger for å få ulike perspektiver. Dette er noe vi anbefaler for de aller fleste, spesielt om du jobber i en stor bedrift hvor du ikke kjenner alle like godt.

Et annet alternativ er å syreteste ideene på noen utvalgte kollegaer, slik kunden som dro til Frankrike gjorde. En av ideene hun testet ut var stråhatter som passet godt til selve turen, men da hun spurte noen ansatte fant hun raskt ut at det ikke ville bli brukt i etterkant. Dermed valgte hun ut badehåndklær med en diskrét logo som har større bruksverdi for de ansatte etter turen.

WR-hovedbilde-1920x1080
Velg produkter som også blir brukt i etterkant.
Foto: Ingrid Elise Dahl / Brandr

Kvalitet trumfer kvantitet

Det finnes en tid og et sted for å bestille opp tusenvis av kulepenner med firmalogoen på, men de som lykkes med å kommunisere merkevaren sin gjør det med kvalitet fremfor kvantitet. 

Kvalitet har flere sider ved seg, men i all enkelhet handler det om hva produktet er laget av, hvordan det er produsert og merkevareassosiasjonen. Et godt design har ofte en sammenheng med god kvalitet, og det samme er passform når det kommer til tekstiler. Ikke alltid, selvsagt, men det gir en god pekepinn på kvaliteten.

Historien om mannen som kom til oss for å kjøpe ny sekk med firmalogo er et godt eksempel på merkevareassosiasjon. Din merkevare blir koblet mot merkevaren til produsenten når du setter logoen din på produktet – og det kan du dra nytte av.

Selvsagt betyr ikke dette at det kun er sterke merkevarer som tilbyr høy kvalitet. Men de positive effektene av å bli assosiert med noen som er kjent for å lage gode produkter skal ikke kimses av.

God kvalitet har også en sammenheng med bruksverdien. Velger du kvalitet med et fokus på å skape følelser, får du produkter som både kan og vil brukes i flere år – slik blant annet Swedish Match gjorde da de skulle ha treningstøy til sine ansatte.




Året etter dukket en av de ansatte, som nå hadde blitt pensjonist, opp og lurte på om han kunne kjøpe en lik sekk med logo.


Tenk utenfor boksen

De som begeistrer og motiverer gjennom merch, tør å velge utradisjonelle produkter. Ingen vil hoppe i taket om de får et påskeegg fylt med bedriftens egne karameller eller en paraply som årets julegave. Ei heller vil du skille deg ut fra de 100 andre utstillerne på skolebesøket om du har penner, refleks og totebags som giveaways. 

Om ikke bortkastede penger, så iallfall bortkastede muligheter.

En av kundene vi snakket med valgte å kjøpe en matkurv fra Nordpolen Industrier til sine ansatte til jul. En slik gave sier noe om hvilke verdier selskapet som er avsender står for. Arbeidstakeren føler seg verdsatt, men vet også at hun er ansatt et sted som har en sosial profil. Som bryr seg.

Kunden valgte også å supplere julegaven med spesiallagde duftlys fra en lokalprodusent. Både duften, budskapet og profileringen ble nøye utvalgt av kunden selv. Duftlyset ble dermed noe personlig og unikt som snakket rett til de ansatte – som følte seg verdsatt på en helt annen måte enn om kunden hadde valgt å kjøpe et anonymt lys fra en vanlig butikk.




Det koster ikke nødvendigvis mye å tenke utenfor boksen. Men det vil ha en stor påvirkning på verdien det får for mottakeren.

Sjekkliste

Basert på denne guiden, har vi satt sammen en kort sjekkliste du kan bruke når du skal vurdere merch, enten det er til dine ansatte eller om du skal møte potensielle kollegaer på en messe eller skolebesøk.

Sjekkliste – employer branding

Vil produktet skape følelser hos mottakeren?

JA

NEI

Vil produktet gi positive assosiasjoner?

JA

NEI

Er produktet relevant for anledningen?

JA

NEI

Har produktet høy bruksverdi?

JA

NEI

Har produktet god kvalitet og et godt design?

JA

NEI

Vil produktet bidra til å skille deg ut?

JA

NEI




Vil du få hjelp – helt gratis?

Vi elsker en god utfordring, spesielt når målet er å skape gode følelser og konkrete resultater. Ta kontakt for et helt gratis og uforpliktende møte med oss. Vi lover deg en verdifull time!

New call-to-action

Vil du ha et uforpliktende møte?

Fyll inn skjema, så hører du fra oss innen kort tid.