Merkevaren din fortjener det aller beste. I denne artikkelen gir vi deg fem spørsmål du bør stille deg før du kjøper merch til dine ansatte.

Fem spørsmål du bør stille deg om du er ute etter bærekraftig merch av høy kvalitet

Når du skal gå til innkjøp av merch til dine ansatte og kolleger, er sannsynligheten stor for at kvalitet og bærekraft står høyt på prioriteringslisten. Du vil tross alt ha logoen din på noe som verdsettes av mottakeren i lang tid fremover, skaper positiv stemning i organisasjonen og gir et godt inntrykk av merkevaren din.

I en verden hvor det finnes titusenvis av ulike produkter og produsenter å velge mellom, er det vanskelig å vite hvor du skal starte letingen – og tilsvarende krevende å finne det riktige produktet for deg.

Basert på vår erfaring er det fem spørsmål du bør stille deg for å finne et utvalg av bærekraftige, høykvalitetsprodukter – for det handler om så mye mer enn materialer og produksjonsmetoder.

1. Blir det brukt eller havner det i skuffen?

Det er lett å tenke seg at lokalproduserte produkter alltid vil bli mer bærekraftig enn om de kommer fra den andre siden av kloden. Joda, det er en viss sannhet i det. Men det handler i mye større grad om bruksverdien.

Ullgenser fra Dale of Norway
En gave som slår an hos de fleste – ullgensere med brodert logo fra Dale of Norway.
Foto: Ingrid Elise Dahl / Brandr

Vårt mantra er at du alltid bør velge et produkt som blir brukt, og ikke ender opp nederst i en skuff. I et bærekraftsperspektiv vil det være det aller viktigste grepet du kan ta.

Men hvilke produkter blir brukt? Vi har kuratert en portefølje av produkter vi er sikre på vil slå an hos de aller fleste. Vi anbefaler likevel at du snakker med de ansatte for å finne ut mer om hva de er opptatt av, ønsker og liker. Et internt vareråd er aldri dumt å ha!

2. Kan det brukes i lang tid fremover?

Behovet for ny merch til de ansatte blir ofte utløst av et konkret event. Skal dere på kick-off? En messe? Kanskje dere har jubileum, eller skal delta på Holmenkollstafetten?

Trenger dere merch til et dagsevent er det noen spørsmål det kan være nyttig å svare på før du gjør store investeringer. Kan produktet brukes til den samme anledningen på et senere tidspunkt? Er det andre, tilsvarende eventer produktet kan brukes til? Kan det brukes til andre formål enn det enkeltstående eventet? Har det en bruksverdi utover de aktivitetene som skjer i arbeidstid?

Et produkt som kan brukes i lang tid fremover, gjerne ved flere anledninger eller i hverdagen, er et godt grep i bærekraftsperspektivet. Ikke minst er det kostnadseffektivt!

3. Vet du hvem du kjøper til?

Når du blar i katalog etter katalog eller googler etter inspirerende innhold, er det fristende å se etter produkter du kunne tenke deg selv. Det er et godt utgangspunkt, men det medfører også en fare for at du ender opp med å velge noe som ikke nødvendigvis dine kolleger ønsker seg.

Resultatet er ofte at produktet ender opp i den sagnomsuste skuffen, aldri for å se lyset igjen.

Før du gjør deg opp noen tydelige tanker om hva du skal kjøpe, forsøk å finne ut mest mulig om mottakeren – slik at du finner ut hva slags de ønsker å bruke.

4. Hva er produktet laget av – og hvordan?

Det mest åpenbare spørsmålet av dem alle er å finne ut hva produktet er laget av og hvordan produktet er produsert. Men det betyr ikke at du trenger å gå til innkjøp av t-skjorter av kasjmir til hele bedriften, ei heller trenger du å kjøpe det mest luksuriøse treningstøyet på markedet.

IMG_5486-2
Vi leverer produkter av sertifiserte materialer med sporbar produksjon, som gjør det lettere å finne ut om de oppfyller dine krav til bærekraft og kvalitet.
Foto: Ingrid Elise Dahl / Brandr

Likevel er det slik at den aller billigste t-skjorten neppe er av slik kvalitet at den kan brukes over tid, uten at den blir ubrukelig. Men hva er egentlig kvalitet når det kommer til tekstiler? Materialet i seg selv er én ting, produksjonsmetoden en annen, og passformen som den tredje.

Hvis du syns det kan være vanskelig å skille klinten fra hveten, og føler deg usikker på alle sertifiseringsordningene med tre stavelser, er vi her for å hjelpe deg finne frem til de riktige produktene for dine behov. Du kan fylle ut skjemaet på denne siden, så tar vi kontakt med deg.

5. Bygger produktet merkevaren din?

Merkevaren din fortjener det aller beste, og det stiller høye krav til hvilke produkter du bør ha logoen din på. Selv om det ikke direkte påvirker kvalitet og bærekraft, er det en betraktning du alltid bør ha med deg – uansett hva du kjøper eller hvorfor du kjøper det.

IMG_5149-2
Hvilke produkter vil du at din merkevare skal forbindes med?
Foto: Ingrid Elise Dahl / Brandr

Husk på at de valgene du tar vil reflektere hvordan merkevaren din blir ansett blant alle de som kommer i kontakt med produktet. Om du følger rådene i denne artikkelen vil du bli overrasket over hvor mange som blir eksponert for logoen din i løpet av et år!

Meld deg på nyhetsbrev

Vi er her for deg!

Har du flere spørsmål eller trenger vår hjelp, er vi her for deg. Fyll ut skjemaet så tar vi kontakt.