Hvordan bygge employer brand med fysiske produkter?
Vi mener at bedrifter bør ha samme tilnærming til kjøp av merch som til andre markedsføringsinvesteringer....
26. januar 2023 | Av Karl Erik
I løpet av noen hektiske dager skal tillit bygges og fremtiden for titusenvis av studenter planlegges. Karrieredagen er en fantastisk arena for arbeidsgivere å treffe sine fremtidige ledestjerner – og en glimrende anledning for å bygge ditt employer brand.
Men du er ikke alene om å bruke denne anledningen til å treffe talentene du ønsker å bli kjent med. Bare på NTNUs karrieredager i september 2023 er det påmeldt mer enn 130 utstillere som skal konkurrere om oppmerksomheten til de 10.000 besøkende som tar turen innom denne dagen.
Brandr har bistått flere av landets fremste virksomheter i å skille seg ut på en måte som tiltrekker talentene til sin stand, etterlater et godt inntrykk og skiller seg ut fra de andre utstillerne.
Her får du noen av de viktigste kjennetegnene hos de som lykkes aller best i å nå målene sine på karrieredagene.
De beste utstillerne har gjort gode forberedelser i forkant av karrieredagen for å sette seg inn i behovet og ønskene til studentgruppen de vil nå. Det er lite som er overlatt til tilfeldighetene.
Målgruppens behov er styrende for standen og produktene du bør velge, og når planen legges bør du tenke på hvordan du ønsker å fremstå. De som klarer å forene innsikt om målgruppen og egen merkevare vil skille seg ut på en positiv måte.
Vi mener at bedrifter bør ha samme tilnærming til kjøp av merch som til andre markedsføringsinvesteringer....
Kampen om de beste hodene har aldri vært hardere og studentene kan tillate seg å være kresne. Da kommer man ikke langt med en pose twist og en roll up.
Når vi for eksempel hjelper NITO med deres materiell på stand, kan studentene se på lang avstand hvem de skal møte. Deres grønne profilfarge går igjen på alt fra duker til messebord og merch. Det er lite som er overlatt til tilfeldighetene, og de forstår at et godt førsteinntrykk også bidrar til et godt etterlatt inntrykk.
Gjort riktig er karrieredager en unik måte å vise selskapets identitet på. I en slik sammenheng er bekledningen, standen og merchen viktige markører. De sier noe om hvem du er, og selskapet du representerer.
Skolebesøk og karrieredager er gjerne HR-avdelingens ansvarsområde, men det betyr ikke at de må jobbe helt alene. I våre prosjekter jobber vi også tett med markedsavdelingen for å få et helhetlig uttrykk. Det er et samarbeid som er viktig for at du skal nå målene dine for karrieredagen.
Like viktig som å finne riktige produkter å kommunisere med, er det å velge bort. Feil produkter virker mot sin hensikt, og her ser vi at mange trår feil.
Når vi lager profilartikler for kunder ligger grunnlaget for utformingen av produktet i kundens profilmanual....
For en tid tilbake så vi en av landets største virksomheter forsøke å tiltrekke seg de beste studentene ved å dele ut merch med utdatert logo. Siden studentene ikke hadde møtt dem før, var vel ikke det så nøye?
Feil merch og gaver på karrieredager virker ødeleggende. De unge studentene i dag har helt andre forventninger til hva deres potensielle arbeidsgiver frister med etter bedriftspresentasjonen enn for bare noen få år siden.
Samtidig ser vi at når våre kunder klarer å koble sammen bærekraftige produkter og spennende gaver fra attraktive merkevarer, skaper det engasjement rundt standen - og synlighet på lesesalen lenge etter at karrieredagen er over.
Et bærekraftig produkt må ikke nødvendigvis være laget av resirkulert materiale, og det trenger heller ikke komme fra en dyr merkevare. Men det må være produkter som brukes. Vi har alle fått merch som ender opp nederst i skuffen. Aktualitet og merch de unge liker og forstår er et spennende mulighetsrom.
Merkevaren din fortjener det aller beste. I denne artikkelen gir vi deg fem spørsmål du bør stille deg før du...
Vi lever i en tid hvor stadig flere virksomheter satser på sin egen merkevare som arbeidsgiver, eller employer branding om du vil. Likevel er det fortsatt slik at den store majoriteten ikke utnytter potensialet som ligger i de fysiske møteplassene til å få merkevaren godt nok frem.
Har du lyst til å vite mer om hvordan vi jobber med fysiske produkter for å nå målgruppen på best måte, og få gode tips til hvordan friste studenter til å jobbe sammen med deg?
Fyll ut skjemaet under, så tar vi kontakt med deg.
Karl Erik har jobbet med produktmedia som markedsføringskanal i mer enn 15 år. En effektiv og faglig sterk rådgiver som med sin markedsføringsbakgrunn har sin styrke i å tydeliggjøre kundenes kommunikasjonsbehov gjennom produkter. Rolig og lun type som alltid setter andre foran seg selv. Brandrs egen husfotograf.
Har du flere spørsmål eller trenger vår hjelp, er vi her for deg.